OPI

Teoria ja tiede Nanohabits® menetelmän taustalla.

Päivittäisten tapojen voima ja vaikuttavuus

 

“We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act but a habit.”

- WILL DURRANT

 

Tutkimusten mukaan miltei 50 % päivittäisistä teoistamme on toistuvia tapoja. Tämä luku ei vielä pidä sisällään samanlaisina mutta harvemmin toistuvia aktiviteetteja. Tyypillisesti nämä tottumukset ovat syntyneet tiedostamattomasti ja suunnittelemattomasti.

Nanohabits-menetelmässä useasti toistuvat ja usein satunnaisesti syntyneet tehottomat tavat korvataan tarkasti muotoiluilla ja tehokkailla toimintamalleilla.

Jo 5-10 minuutin sitoutuminen päivässä riittää suurten vaikutusten aikaansaamisessa. Ajattele laivaa, jonka ruoria käännetään 0,5 astetta. Lyhyellä matkalla et todennäköisesti edes huomaa muutosta, mutta sadan kilometrin jälkeen on päivänselvää, että kurssi on muuttunut.

 
Stats+for+theory+copy.jpg

Määritelmiä

 

Nanohabits®

 

Mitä Nanohabits-tavat tai Nanotavat ovat?

Nanohabits-tavat ovat pieniä, erittäin tehokkaita käyttäytymismalleja, joiden avulla parannat suoritustasoasi merkittävästi. Nanotavat ovat päivittäisiä, helposti toistettavia ja tehokkaiksi osoitettuja tapoja, jotka johdattavat sinut monimutkaisilta tuntuvien toimintaympäristöjen, kuten esim. työhön liittyvien haasteiden läpi.

Mitä tarkoitusta varten Nanohabits-menetelmä on kehitetty?

Nanohabits-menetelmä auttaa sinua vahvaan suoritukseen omassa työssäsi. Nanotavat ovat suunniteltu palvelemaan meitä työrooleissa, jotka vaativat jatkuvaa itsensä kehittämistä, suoritustason parantamista sekä hyvää virettä. Nanohabits-menetelmä perustuu tieteelliseen tietoon ja käytäntöihin, jotka toimivat niin työelämässä kuin sen ulkopuolellakin. Voit siis hyödyntää Nanohabits-menetelmää ja sen tarjoamia työkaluja myös omien, henkilökohtaisten tavoitteidesi saavuttamisessa.

 

Nanohabits- kirjastot

 

Nanohabits-kirjastot koostuvat laajasta valikoimasta tutkittuja, huolellisesti muotoiltuja ja testattuja tapoja, jotka auttavat ammattilaisia suoriutumaan erilaisissa työrooleissa ja työn eri osa-alueilla. Tällaisia osa-alueita ovat esimerkiksi kommunikaatio, johtaminen ja esimiestyö, asiakaspalvelu, tiimityö sekä myynti.

Lue lisää Nanohabits-kirjastoista ja tutustu käytännöllisiin esimerkkeihin.

 

Habit loop

 

Voidaan sanoa, että olemme tekojemme summa. Habit loop eli ns. rutiininomaisiksi muodostuneiden tapojen rengasmalli jäsentää miten tavat ja käyttäytymisemme toimivat. Suurin osa tavoistamme, milteipä kaikki, seuraavat samaa, kolmen vaiheen mallia:

1. Heräte - ulkopuolinen ärsyke toimii herätteenä tavan käynnistymiselle.
2. Teko - suoritettu käyttäytymismalli.
3. Palkinto - käyttäytymisestä eli teosta saatu hyöty tai palkinto.

 

Dual Processing Model

 

‘‘Dual Proceccing’’ -malli on hyödyllinen, tapoja ja niiden syntyä selittävä viitekehys. Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että mielemme hyödyntää kahta eri systeemiä prosessoidessamme tietoa, joko ‘‘tapa-” tai ‘‘tavoiteorientoitunutta systeemiä’’.

Systeemi 1: “Tapa-systeemi”

  • Vakiintuneet tavat

  • Herätteet tekojen käynnistäjänä

  • Automaattinen, alitajuinen

  • Energiatehokas

Systeemi 2: ‘‘Tavoiteorientoitunut systeemi’’

  • Uudet tai epäsäännöllisesti esiintyvät teot

  • Päätös, asenne tai tavoite tekojen käynnistäjänä

  • Tietoinen, harkittu

  • Energiaa vievä

Uusimmat artikkelit Nanohabits teoriasta

Lue ja opi, kuinka eri käyttäytymismallit ja tavat voivat auttaa sinua, tiimiäsi ja koko organisaatiotasi.

Onko sinulla kysymyksiä, kuinka muutat tekemistä
omassa organisaatiossasi?

Tilaa maksuton konsultaatio Nanohabits-asiantuntijaltamme. 30 minuutin konsultaation aikana voi esittää kysymyksiä käyttäytymisen muutokseen liittyvästä tieteestä, tekemisen muuttamisen ja tapojen muotoilun parhaista käytännöistä organisaatioissa sekä muutosjohtamisesta. Kerromme mielellämme myös esimerkkejä Nanohabit-kirjastojemme suosituimmista käyttäytymismalleista myyntiin, asiakaspalveluun, johtamiseen, yrityskulttuuriin ja työhyvinvointiin liittyen.

Tapoja käsitteleviä kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita

Tapoihin liittyvää tutkimusta on tehty kognitiotieteen, psykologian, käyttäytymistieteiden ja joidenkin muiden tieteenalojen piirissä. Olemme keränneet oheen tapoja eri näkökulmista käsitteleviä kirjoja ja tieteellisiä artikkeleita. Niiden avulla pääset alkuun aihepiiriin tutustumisessa.

Kirjat

Eyal, N. (2014) Hooked: How to Build Habit-Forming Products. New York: The Penguing Group.

Rubin, G (2015). Better Than Before: Mastering the Habits of Our Everyday Lives. New York: Random House.

Young, S (2017). Stick with It: A Scientifically Proven Process for Changing Your Life-for Good. New York: HarperCollins

Tieteelliset artikkelit

Berns G. S., McClure S. M. , Pagnoni G. and Montague P.R. (2001) . Predictability Modulates Human Brain Response to Reward. Journal of Neuroscience 21(8), pp. 2793-98.

Danner, U. N., Aarts, H., and Vries, N. K. (2008). Habit vs. intention in the prediction of future behaviour: The role of frequency, context stability and mental accessibility of past behaviour. British Journal of Social Psychology, 47(2), pp. 245-265.

Graybiel, A. M. (1998). The basal ganglia and chunking of action repertoires. Neurobiology of Learningand Memory, 70(1), pp. 119-136.

Labrecque, J. S., Wood, W., Neal, D. T., and Harrington, N. (2015). Product slips: habit cuing can be friend or foe to new product use. University of Southern California, Los Angeles, CA.

Lally, P., van Jaarsveld, C., Potts, H. and Wardle, J. (2009). How are habits formed: Modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 40(6), pp.998-1009.

Lewicki, P., Hill, T., and Bizot, E. (1988). Acquisition of procedural knowledge about a pattern of stimuli that cannot be articulated. Cognitive Psychology, 20(1), pp. 24-37.

Murray, K. and Häubl, G. (2007). Explaining Cognitive Lock- In: The Role of Skill-Based Habits of Use in Consumer Choice. Journal of Consumer Research, 34(1), pp.77-88.

Olson, J. M. and Stone, J. (2005). The influence of behavior on attitudes. In: D. Albarracín, B. T. Johnson, & M. P. Zanna (Eds.), The handbook of attitudes (pp. 223–271). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Wood, W. and Neal, D. T. (2009). The habitual consumer. Journal of Consumer Psychology, 19(4), pp. 579-592.

Lähdeaineisto


Nettisivuilla käytetty lähdeaineisto ja taustatieto.

“Tutkimusten mukaan noin 70 % organisaatioiden muutoshankkeista epäonnistuu.” Referenssi 1, 2, 3.

1. Kotter, John P. (1996). Leading Change, Harvard Business School Press.

2. Keller, Scott and Aiken, Carolyn (2008). "The Inconvenient Truth about Change", McKinsey & Company. Retrieved from: http://www.mckinsey.com/App_Media/Reports/Financial_Services/The_Inconvenient_Truth_About_Change_Management.pdf

3. Blanchard, Ken (2010). "Mastering the Art of Change", Training Journal, January 2010. Retrieved from: http://www.kenblanchard.com/img/pub/Blanchard_Mastering_the_Art_of_Change.pdf

“Arviolta vain 8% koulutukseen, valmennukseen ja oppimiseen liittyvistä panostuksista (L&D) tuottaa liiketoiminnassa näkyviä tuloksia ja vain noin 4 % mitattavaa tuottoa (ROI).” Referenssi 4.

4. LinkedIn Learning (2017). 2017 Workplace Learning Report.

“Nanohabits® -menetelmällä onnistumisprosentti on lähes 80%. Referenssi 5.

5. Katso esimerkkejä tuloksista: www.nanohabits.fi/asiakastarinat/